Železničář / Hlavní zprávy / Signál ve vlacích vylepší 5G opakovače
Signál ve vlacích vylepší 5G opakovače
19.1.2025
ČD podepsaly smlouvu na dodání a instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter. Zástavbu zajistí konsorcium firem ČD – Telematika a Kontron Transportation. Instalace technologie by měla být hotová do konce roku 2025 a vyjde na 132 milionů korun bez DPH.
České dráhy pro financování této technologické modernizace využijí financí získaných z dotační výzvy „Technické prostředky pro 5G v železničních vozech“ Českého telekomunikačního úřadu. 5G opakovače mobilního signálu (repeatery) budou instalovány do všech jednotek Pendolino a InterPanter a šesti jednotek railjet. Dodavatel zajistí nejen dodání a instalaci opakovačů do vozidel, ale také předání všech potřebných dokumentů ke schválení nové zástavby a provozu takto vybavených vozidel u Drážního úřadu.
Dostupnější služby
„S instalací prvních repeaterů se začne v lednu u jednotek railjet. Díky rozsáhlému testování přímo v praxi máme ověřeno, že opakovače výrazně zlepší dostupnost datových a hlasových služeb v našich nejrychlejších vlacích. Vlak se pak pro naše cestující promění v plnohodnotný train-office, čímž dále posílíme konkurenční výhodu vlakové dopravy oproti té automobilové,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. „Věřím, že v blízké době také dokončíme vypsanou zakázku na laserovou úpravu oken ve více než 200 jednotlivých drážních vozech.“
„Tímto konkrétním projektem přispíváme ke zvýšení komfortu cestujících na železnici, což je vedle zvyšování bezpečnosti naším dalším dlouhodobým cílem v oblasti drážní dopravy,“ připomněl Jan Hobza, předseda představenstva společnosti ČD – Telematika. „Technické parametry opakovačů musí být pro podmínky každého vozidla optimalizovány, aby nedocházelo k nežádoucím interferencím s vnějším okolím. Vše navíc musí projít schválením u Drážního úřadu,“ dodal.
„Řešení společnosti Kontron Transportation je čistě evropské, vývojové pracoviště pro tuto naši technologii máme ve Švýcarsku. Stejné repeatery již provozuje většina sousedních států, především Deutsche Bahn v Německu, ÖBB v Rakousku a PKP Intercity v Polsku,“ uvedl jednatel společnosti Kontron Transportation Petr Vítek.
Vlakový opakovač je technické zařízení schopné přenášet signál mobilních operátorů do vlaku, respektive jednotlivých vagónů, a výstupní výkon signálu případně zesílit. Eliminuje se tak útlum signálu způsobený vozovou skříní. Míra zesílení se dynamicky nastavuje podle aktuálního pokrytí. Samozřejmostí je alokace výstupního výkonu jednotlivým operátorům bez rozdílu. Celé řešení sestává z externí širokopásmové antény podporující přenos GPS informací, samotného opakovače, útlumového filtru GSM-R pro zajištění bezproblémového provozu zabezpečovacího systému na železnici (GSM-R/ETCS) a interní infrastruktury na palubě vlaku zajišťující distribuci signálu. České dráhy tuto technologii poslední dva roky testovaly v jedné z jednotek railjet.
Další články této rubriky
Trať mezi Brnem a Zastávkou je dvoukolejná a elektrifikovaná
14.1.2025 - Železniční trat mezi Brnem a Zastávkou je po kompletní modernizaci dvoukolejná a elektrifikovaná. Přestavba celého přibližně dvacetikilometrového úseku, který plní významnou roli v brněnské příměstské dopravě, zároveň… »
Cestující vozí první bateriové Pantery
10.1.2025 - V pravidelném provozu s cestujícími začaly od prosincové změny jízdních řádů jezdit první bateriové vlaky. Lidé se s nimi setkají na spojích jezdících na lince S8 z Veřovic na Novojičínsku přes Štramberk, Kopřivnici, Příbor… »
Tahounem zimní nabídky ČD Restaurant je kančí guláš
7.1.2025 - Nejstudenější období roku by mohlo svádět k lenošení, příznivcům kvalitní gastronomie na palubě restauračních vozů Českých drah ale nedá zima spočinout. Sezonní nabídka, kterou připravila společnost JLV ve spolupráci s… »